Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

SAS zamawia 55 embraerów E195-E2

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
01-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Linie Scandinavian Airlines (SAS) zawarły dziś (1 lipca) umowę na zakup 45 embraerów E195-E2 wraz z prawem do zakupu kolejnych 10 maszyn tego typu. Jest to największe zamówienie SAS-u na samoloty bezpośrednio od producenta od 1996 r.

Podpisana umowa wspiera długoterminową strategię odmłodzenia floty SAS, która koncentruje się na zwiększeniu wydajności, zmniejszeniu emisji i wykorzystaniu przyszłych możliwości rozwoju z hubu w Kopenhadze, a także w całej sieci skandynawskiej i międzynarodowej.

Pierwsze dostawy E195-E2 mają rozpocząć się pod koniec 2027 r., a kolejne będą realizowane przez następne cztery lata. Nie uwzględniając praw do zakupu, wartość zamówienia wynosi około 4 mld dolarów amerykańskich.

- To przełomowy moment dla SAS. Embraer E195-E2 to samolot światowej klasy, łączący w sobie wyjątkowe osiągi z doskonałą oszczędnością paliwa i komfortem. Samolot ten ma kluczowe znaczenie dla przyszłego rozwoju i poprawy połączeń komunikacyjnych w Skandynawii i poza nią. Poświęciliśmy czas na podjęcie właściwej decyzji, a ta znacząca inwestycja odzwierciedla nasze zaufanie do przyszłości i siłę zawartej umowy - mówi Anko van der Werff, prezes i dyrektor generalny SAS.

Jak dodaje przewoźnik, E195-E2 odegra kluczową rolę w optymalizacji działalności SAS-u i poprawie połączeń w Skandynawii i Europie. Jego rozmiar i zasięg idealnie uzupełniają istniejącą flotę i strukturę tras SAS, umożliwiając zwiększenie częstotliwości lotów, większą elastyczność sieci i obniżenie kosztów podróży.

- E2 ma kluczowe znaczenie dla naszej strategii budowy nowoczesnej, wydajnej floty o wysokich osiągach. Pozwala nam obsługiwać więcej tras przy niższej emisji, lepszej ekonomii i zapewnieniu pasażerom najwyższej jakości usług. Wspólnie z Embraerem wyznaczamy kierunek dla kolejnego rozdziału w historii SAS - dodał Van der Werff.

Samoloty z rodziny E2 zostały już przetestowane z wykorzystaniem w 100 proc. zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) i są w trakcie uzyskiwania pełnej certyfikacji do lotów z wykorzystaniem w 100 proc. SAF w najbliższej przyszłości. Obecnie możliwe jest już stosowanie mieszanek zawierających do 50 proc. SAF.

- Cieszymy się, że dzięki tej przełomowej umowie możemy pogłębić naszą współpracę z SAS. E2 to najcichszy samolot wąskokadłubowy dostępny obecnie na rynku – o 29 proc. oszczędniejszy pod względem zużycia paliwa i o 62 proc. cichszy niż samoloty poprzedniej generacji. E195-E2 to przełomowe rozwiązanie pod względem wydajności, osiągów i komfortu pasażerów. Jesteśmy przekonani, że samoloty te odegrają kluczową rolę w strategii odnowy i rozbudowy floty SAS, wspierając ambitne plany rozwoju linii lotniczych i zwiększając ich możliwości operacyjne - powiedział Arjan Meijer, prezes i dyrektor generalny Embraer Commercial Aviation.

Napędzany silnikami PW1900G GTF firmy Pratt & Whitney, model E195-E2 zapewnia dwucyfrowe zmniejszenie zużycia paliwa, emisji i hałasu w porównaniu z samolotami poprzedniej generacji. Nowa flota pomoże zmniejszyć wpływ SAS na środowisko i wzmocni jego pozycję jako siły napędowej w ograniczaniu wpływu lotnictwa na klimat.

Najnowsze zamówienie stanowi kolejny krok w transformacji SAS, wspierającej modernizację floty i poprawę jakości podróży. SAS nadal wzmacnia swoją siatkę połączeń i zasięg międzynarodowy, jednocześnie poprawiając połączenia między miastami regionalnymi a globalnymi destynacjami poprzez bardziej płynne i zrównoważone operacje.

Flota grupy SAS

OBecnie flota grupy SAS, w której skład wchodzą linie SAS, SAS Connect, oraz SAS Link, składa się ze 132 samolotów: sześciu ATR-ów 72-600, czterech A319, pięciu A320, 76 A320neo, trzech A321LR, ośmiu A330-300, czterech A350-900, 13 mitsubishi CRJ900 (dawny bombardier CRJ) oraz 13 embraerów E190. Przewoźnik oczekuje na dostawę 79 samolotów: 12 A320neo, dwóch A350-900 oraz 55 embraerów E195-E2.

E195-E2 - największy w rodzinie E-Jetów E2

Nowy Embraer, największy w rodzinie zmodernizowanych odrzutowców regionalnych E2, to równocześnie największy samolot kiedykolwiek produkowany w Brazylii. Samolot może przewozić do 146 pasażerów w konfiguracji jednoklasowej oraz 130 w konfiguracji dwóch klas. Maszyna została powiększona o maksymalnie 18 miejsc w stosunku do obecnego wariantu E195, posiada też zasięg większy o 450 mil morskich (833 km), który wynosi 2 600 mil morskich (4 800 km). Samoloty E2 są o ponad 20 proc. tańsze w użytkowaniu niż obecna generacja odrzutowców embraera. Dzięki powiększeniu modelu E195-E2 Embraer konkuruje przede wszystkim z airbusem A220-100, a nie z tylko rodziną dawnych bombardierów CRJ1000.

Według danych na koniec czerwca, Embraer sprzedał 351 samolotów E-jet E2: 67 E190-E2 oraz 284 E195-E2. Do połowy czerwca br. dostarczono 158 samolotów z rodziny E2: 27 E190-E2 oraz 131 E195-E2.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Mexicana odebrała pierwszego embraera E195-E2 (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Mexicana odebrała pierwszego embraera E195-E2 (zdjęcia)

Piotr Bożyk 01 lipca 2025

Pierwszy airbus A321XLR dla Qantas

Biznes i przemysł

Pierwszy airbus A321XLR dla Qantas

Mateusz Kieruzal 30 czerwca 2025

QantasLink wybrały embraery E190 do odnowienia floty

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Mexicana odebrała pierwszego embraera E195-E2 (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Mexicana odebrała pierwszego embraera E195-E2 (zdjęcia)

Piotr Bożyk 01 lipca 2025

LOT: Jak będzie wyglądało wdrażanie A220?

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Jak będzie wyglądało wdrażanie A220?

Łukasz Malinowski 01 lipca 2025

Dwie nowe krajowe trasy SAS. Stolica zyskała loty na południe

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Mexicana odebrała pierwszego embraera E195-E2 (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Mexicana odebrała pierwszego embraera E195-E2 (zdjęcia)

Piotr Bożyk 01 lipca 2025

Pierwszy airbus A321XLR dla Qantas

Biznes i przemysł

Pierwszy airbus A321XLR dla Qantas

Mateusz Kieruzal 30 czerwca 2025

QantasLink wybrały embraery E190 do odnowienia floty

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Mexicana odebrała pierwszego embraera E195-E2 (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Mexicana odebrała pierwszego embraera E195-E2 (zdjęcia)

Piotr Bożyk 01 lipca 2025

LOT: Jak będzie wyglądało wdrażanie A220?

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Jak będzie wyglądało wdrażanie A220?

Łukasz Malinowski 01 lipca 2025

Dwie nowe krajowe trasy SAS. Stolica zyskała loty na południe

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij